Dotychczasowe prośby, napomnienia, działania Zarządu Ogrodu w sprawie ograniczenia ilości wyrzucanych śmieci, a tym samym zmniejszenia ponoszonych przez nas wszystkich opłat z tego tytułu, nie przyniosły niestety rezultatu.

W dalszym ciągu największym problem jest niedostateczna segregacja oraz wyrzucanie odpadów zielonych do kontenera na śmieci. Worki z trawą i liśćmi wypełniają znacznie objętość pojemników. Pomijając fakt, że jest to niezgodne z regulaminem ROD i przepisami prawa, to generuje to niepotrzebne koszty dla Ogrodu.

Wychodząc na przeciw rosnącym kosztom wywozu odpadów oraz uwzględniając prośby działkowców Zarząd ROD podjął decyzję o zmianie zasad wyrzucania śmieci na terenie ROD. Wstępnie temat zaprezentowano tutaj, poniżej znajdą Państwo szczegóły.

Odpady zielone

Zgodnie z § 42 Regulaminu ROD posiadanie kompostownika na działce i składowania w nim resztek roślinnych. Niemniej jednak, w przypadku jego przepełnienia (koszenie trawy w na początku sezonu) lub w przypadku posiadania odpadów nie nadających się do kompostowania (porażone części roślin, liście orzecha włoskiego itd.) umożliwiono Działkowcom ich wyrzucenie.

Na parkingu od najbliższej soboty (tj. 24.04.2021) zostaną wyznaczone miejsca do składowania odpadów zielonych – jedno na trawę, liście i drobne gałązki, drugie na grubsze gałęzie. Taka organizacja ma ułatwić ich odbiór przez firmę zewnętrzną i zoptymalizować koszty.

Odpady zielone należy składować na pryzmie luzem. Wyrzucanie ich w workach jest surowo zabronione.

Podsumowując

Na pryzmę można wyrzucać tylko i wyłączenie odpady zielone, tj. trawę, liście i drobne gałęzie.

Zabronione jest wrzucanie odpadów pochodzenia zwierzęcego oraz żwyności, czyli kości, tłuszczu, mięsa, całych jaj (dozwolone są same skorupki) i nabiału, cytrusów itp. Rozkładające się resztki są miejscem namnażania się szkodliwych drobnoustrojów, przez co wydzielają nieprzyjemny zapach, który może przeciągać szczury, lisy i inne zwierzęta. Ze względów sanitarnych nie wolno wrzucać zwierzęcych odchodów, kociego żwirku i ściółek z klatek zwierząt.

Niedostosowanie się Działkowców do zasad odbioru odpadów zielonych może skutkować zwiększeniem kosztu ich wywozu (nie będą traktowane jako „zielone” ale zmieszane) i ostatecznie zakończeniem umożliwienia ich odbioru przez Zarząd Ogrodu.

Odpady „suche”

Do Państwa dyspozycji od 01.05.2021 będą specjalnie oznakowane worki 120 litrowe na odpady suche, czyli: metal, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe (np. kartony po sokach, mleku, jogurtach itp.). Będzie można uzyskać je nieodpłatnie w Biurze Zarządu. Wypełnione prawidłowo worki należy składować w wyznaczonym do tego miejscu na terenie parkingu ROD. Ich wywóz będzie odbywał się przez firmę Remondis w ramach uiszczanej opłaty do UG Nowosolna.

Z informacji jakie na dziś posiadamy worki w ilości 300 szt. są już zamówione. Ich dostawa do Urzędu Gminy przez firmę Remondis ma odbyć się w przyszłym tygodniu – czyli przed „majówką”.


Mamy nadzieję, że dostosowanie się działkowców do powyższych zasad pozwoli na znaczne zmniejszenie ilości śmieci w kontenerach ogólnych i tym samym zahamuje wzrost opłat za śmieci.

Jeden komentarz

  1. Pingback:Segregacja a rzeczywistość - ROD Kopanka

Możliwość komentowania została wyłączona.