Walne zebranie sprawozdawcze / konferencja delegatów na podstawie § 78 ust. 1 Regulaminu Rodzinnego Ogrodu działkowego, uchwalonego przez KR PZD w dniu 1 października 2015 r., uwzględniając inne przepisy w/w regulaminu oraz obowiązujące w PZD wytyczne zawarte w Uchwale nr 285/2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 5 listopada 2015 r. (w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych) w celu szczegółowego określenia praw i obowiązków zarządu ROD oraz działkowców , postanawia:

I. Postanowienia wstępne

§ 1

  1. Podłączenie działki do sieci ogólnoogrodowej oraz korzystanie z energii elektrycznej dostarczonej z tej sieci możliwe jest za zgodą zarządu ROD „Kopanka”
  2. Podłączenia działki do sieci ogólnoogrodowej może dokonać osoba posiadająca stosowne uprawnienia.
  3. Rozpoczęcie dostaw energii winno być poprzedzone przeglądem instalacji wykonanej na działce i akceptacją elektryka ogrodowego (ewentualnie powołanej komisji).
  4. Miejscem dostarczenia energii elektrycznej dla działki jest skrzynka przyłączeniowa rozdzielcza (standardowo jedna na cztery działki) wraz z elektronicznym licznikiem jednofazowym zabezpieczonym wyłącznikiem nadprądowym S-301 C25A.
  5. Energia elektryczna na działce może być wykorzystywana tylko do celów wynikających z charakteru działki określonego w Ustawie o ROD, Statucie PZD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku.
  6. Wykorzystanie energii do celów innych niż wymienione w ust. 5, a zwłaszcza do celów zarobkowych oraz zaleganie z opłatą za zużytą energię elektryczną lub roczna opłatą energetyczną, stanowi przesłankę do zablokowania przez zarząd ROD „Kopanka” dostaw energii elektrycznej do działki i zastosowania sankcji przewidzianych w Ustawie o ROD oraz przepisach PZD.
  7. Okres ważności legalizacji pierwotnej liczników elektronicznych energii elektrycznej wynosi 8 lat, zgodnie z rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (dz.u. 2019 poz. 759z późn. zm.).

§ 2

  1. Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań zarządu ROD „Kopanka”
  2. Wszystkie koszty związane z podłączeniem działki do ogólnoogrodowej sieci elektrycznej ponosi działkowiec.
  3. Doprowadzenie przyłącza do najbliższej rozdzielni (skrzynki z licznikami) oraz zakup zalegalizowanego elektronicznego licznika energii elektrycznej działkowiec dokonuje we własnym zakresie i na własny koszt.
  4. Do skrzynki elektrycznej w której zainstalowane są pod-liczniki oraz bezpieczniki dostęp ma tylko elektryk ogrodowy (ewentualnie powołana komisja) lub upoważnione przez zarząd osoby.
  5. Licznik energii elektrycznej musi odpowiadać wymogom określonym w Zarządzeniu Prezesa Głównego Urzędu Miar w sprawie wprowadzenia przepisów metrologicznych o użytkowych licznikach energii elektrycznej prądu przemiennego (Dziennik Urzędowy Nr 5 z 2000 roku poz. 29).
  6. Licznik energii elektrycznej musi mieć ważną legalizację.
  7. Działkowiec zobowiązany jest do zgłoszenia wymiany licznika energii elektrycznej na miesiąc przed upływem ważności legalizacji licznika. Koszt zakupu licznika spoczywają po stronie działkowca.
  8. Zarząd ROD „Kopanka” nie ma obowiązku zawiadamiania każdego działkowca o upływie okresu legalizacji licznika energii elektrycznej. Nad terminem legalizacji zobowiązany jest czuwać działkowiec.
  9. Licznik energii elektrycznej który utracił legalizację, jest uszkodzony lub nieprawidłowo działa nie może służyć do pomiaru i odczytu zużytej przez działkowca energii elektrycznej i podlega natychmiastowej wymianie.

II. Rozliczenie zużycia energii elektrycznej

§ 3

  1. Rozliczanie kosztów energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje według ceny za 1 kWh wynikającej z faktur wystawionych przez zewnętrznego dostawcę energii za dany okres rozliczeniowy.
  2. Opłaty wnoszone za zużyte ilości (kWh) energii elektrycznej ustalane są na podstawie indywidualnego odczytu stanu wskazań podliczników i wysokości rocznej opłaty energetycznej oraz zaliczkowo wg prognozy zużycia (kWh) za ostatni rok.
  3. W celu zachowania płynności finansowej Zarząd akonto zużytej energii elektrycznej pobiera od działkowców zaliczki, których wysokość jest wyliczana indywidualnie i jest nie większa od zużycia w roku poprzednim. Lista z wartościami opłat zaliczkowych będzie udostępniona w gablotach ogrodowych i stronie internetowej ROD co roku w terminie do 30 kwietnia z terminem płatności do 31 maja danego roku.
  4. Odczyty liczników energii elektrycznej dokonywane będą przynajmniej raz w ciągu roku przez upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka” osoby (zespoły co najmniej dwuosobowe).
  5. Niezwłocznie po przeprowadzeniu odczytów o których mowa w ust. 4 Zarząd ROD „Kopanka” poinformuje działkowców (na stronie internetowej oraz gablotach ogrodowych) o stanach poszczególnych liczników i wyliczonych opłatach związanych ze zużyciem energii elektrycznej z terminem zapłaty nie krótszym niż 30 dni licząc od dnia publikacji rozliczeń.
  6. Koszty energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.
  7. Opłaty stałe wynikające z faktur od dostawcy energii rozliczane będą w opłacie energetycznej.
  8. Koszty związane z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną od liczników do działek, pokrywane są przez użytkowników danej działki.
  9. Informację o ilości zużytej energii elektrycznej i wysokości opłaty działkowiec może uzyskać, drogą mailową lub w siedzibie zarządu ROD „Kopanka”.
  10. Nieuregulowanie w terminie opłaty z tytułu zużycia energii elektrycznej stanowi podstawę do naliczania ustawowych odsetek z tytułu zaległości oraz zablokowania dostaw energii elektrycznej do działki.
  11. Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zaliczki, zużytej energii elektrycznej albo opłaty energetycznej ponad 30 dni od wyznaczonego terminu może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii elektrycznej przez zarząd ROD „Kopanka”.

III. Opłata energetyczna

§ 4

  1. Opłata energetyczna jest to corocznie uchwalana przez walne zebranie, na uzasadniony wniosek zarządu ROD „Kopanka”, opłata przeznaczona jest na pokrycie strat powstających w trakcie przesyłu energii elektrycznej wewnątrz ogrodu (tzw. ubytków energii elektrycznej), opłat stałych oraz innych obciążeń związanych z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną do działek.
  2. Podstawą obliczania wysokości opłaty energetycznej jest różnica pomiędzy roczną opłatą za dostawę energii przez dostawcę zewnętrznego a środkami wynikającymi z sumowania wszystkich podliczników w ROD „Kopanka”.
  3. Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego – strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego, a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych oraz innych obciążeń związanych z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną do działek. Dane te są podstawą uzasadnienia wniosku zarządu ROD, o którym mowa w ust. 1.
  4. Opłatę energetyczną wnoszą wszyscy działkowcy podłączeni do sieci energetycznej.
  5. Termin opłaty energetycznej ustalany jest przez walne zebranie.

IV. Nadzór i konserwacja sieci energetycznej

§ 5

  1. Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej i przyłączanie działek do sieci elektrycznej należy do zadań zarządu ROD „Kopanka”, który powierza te zadania osobie (elektrykowi, ew. powołanej komisji energetycznej) posiadającemu do tego uprawnienie wymagane przepisami powszechnie obowiązującymi w tym zakresie.
  2. Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.
  3. Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty ogrodowej.

§ 6

  1. Zarząd ROD „Kopanka” może powołać komisję energetyczną i upoważnić ją w szczególności do:
    1. Sprawdzaniu prawidłowości podłączenia instalacji elektrycznej na działce,
    2. Współpracy z działkowcami w zakresie związanym z korzystania z energii elektrycznej,
    3. Rozwiązywania sporów związanych wykorzystywaniem energii elektrycznej,
    4. Zapobiegania nielegalnemu poborowi energii elektrycznej.
  2. W przypadku braku powołania komisji energetycznej, jej funkcję pełnią osoby upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka”.

V. Tryb przeprowadzania kontroli

§ 7

  1. W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia prawidłowości podłączeń lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez działkowca, komisja energetyczna lub upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka” osoby mogą przeprowadzić kontrolę sieci na działce.
  2. Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy współudziale osoby posiadającej kwalifikacje i uprawnienia do kontroli urządzeń energetycznych (np. elektryk ogrodowy).
  3. Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystywania energii, prawidłowość podłączeń, stan przyłączy i instalacji na działkach oraz funkcjonowanie i stan pod-licznika.
  4. Działkowiec zostaje powiadomiony o terminie planowanej kontroli na 7 dni przed jej terminem poprzez wysłanie zawiadomienia listem poleconym lub wiadomości na wskazany adres e-mail.
  5. W trakcie przeprowadzania kontroli powinien być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.
  6. Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji energetycznej i użytkownika działki lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest zarządowi ROD „Kopanka”.
  7. W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w ust. 5 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.
  8. Bezpodstawne uniemożliwienie przez działkowca przeprowadzenia kontroli może być przesłanką do zablokowania dostawy energii elektrycznej do działki.
  9. W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD „Kopanka” może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół, w którym zawiera się dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej protokół przedkładany jest zarządowi ROD „Kopanka”.

§ 8

  1. Zarząd ROD „Kopanka” może podjąć decyzję o wyłączeniu dopływu energii elektrycznej do działki w następujących przypadkach:
    1. Wykorzystywania energii elektrycznej do celów innych niż te wynikające z charakteru działki określonego w ustawie o ROD, statucie PZD i regulaminie.
    2. Zalegania z opłatą z tytułu zużytej energii elektrycznej albo opłaty energetycznej.
    3. Bezpodstawnego uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli sieci na działce przez działkowca.
    4. Stwierdzenia pobierania energii elektrycznej poza licznikiem.
    5. Ingerencji w funkcjonowanie pod-licznika wpływającej na zaniżenie wskazań zużycia energii elektrycznej.
    6. Naruszenia warunków technicznych instalacji w tym zerwania plomb stanowiących podstawę legalizacji licznika jak i plomb zakładanych przez elektryka ogrodowego.
    7. Utraty legalizacji licznika energii elektrycznej.
  2. Decyzję o wyłączeniu dopływu energii elektrycznej do działki zarząd ROD „Kopanka” podejmuje w formie uchwały, którą dostarcza zainteresowanemu działkowcowi.
  3. Zerwanie lub uszkodzenie w sposób trwały plomby potwierdzającej legalizację licznika energii elektrycznej skutkuje koniecznością jego ponownej legalizacji lub zakupem nowego zalegalizowanego licznika energii elektrycznej.
  4. Koszty ponownej legalizacji lub zakupu nowego zalegalizowanego licznika energii elektrycznej oraz jego ewentualnego demontażu/montażu ponosi działkowiec.

§ 9

  1. Użytkownik działki odpowiada za sprawność techniczną całej instalacji od pod-licznika do altany oraz za instalację wewnętrzną. Ponosi wszelkie koszty związane z konserwacją i naprawą tej instalacji.
  2. Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie pod-licznika i sieci ogólnoogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe za zgodą zarządu.
  3. Działkowiec ponosi rzeczywiste koszty:
    1. Ponownego podłączenia energii elektrycznej do działki wyłączonej z winy użytkownika.
    2. Ponownego zaplombowania pod-licznika rozplombowanego przez użytkownika.
    3. Likwidacji uszkodzeń spowodowanych przez użytkownika działki.
    4. Doręczenia wezwania lub uchwały w sprawie wyłączenia energii elektrycznej.

VI. Nielegalny pobór energii elektrycznej

§ 10

  1. Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:
    1. Podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem pod-licznika.
    2. Ingerencje w funkcjonowanie pod-licznika, która wpływa na wskazania ilości zużycia energii.
  2. Stwierdzenie nielegalnego poboru energii elektrycznej skutkuje natychmiastowym odcięciem dopływu energii elektrycznej.
  3. Ponowne podłączenie do sieci ogólnoogrodowej będzie możliwe po usunięciu przyczyn odcięcia prądu pokrycia kosztów faktycznego zużycia energii elektrycznej.

VII. Czasowe wyłączenie energii elektrycznej

§ 11

  1. Sieć energetyczna w ROD „Kopanka” jest włączona przez cały rok.
  2. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze złym stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu, zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno – zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.

VIII. Postanowienia końcowe

§ 12

  1. Sprawy nie objęte niniejszym regulaminem – zarząd ustali w oddzielnym trybie jako obowiązujące
  2. Nieprzestrzeganie powyższej instrukcji spowoduje zastosowanie przez zarząd kar regulaminowych do wypowiedzenia umowy dzierżawnej włącznie, oraz może spowodować odcięcie energii elektrycznej do działki.
  3. Interpretacja niniejszej instrukcji należy wyłącznie do zarządu ROD „Kopanka” i nie może być sprzeczna z obowiązującymi w PZD przepisami.
  4. Tracą moc wszystkie inne przepisy wydane wcześniej w powyższej sprawie.
  5. Regulamin został przyjęty Uchwałą nr 19/2021 Walnego Zebrania ROD „Kopanka” z dnia 24 lipca 2021 r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia