Z uwagi na istniejąca epidemię Krajowy Zarząd PZD Uchwałą nr 44/2020 z 11 marca 2020 roku odroczył walne zebrania do odwołania i upoważnił Zarządy ROD do pobierania zaliczek z tytułu opłat ogrodowych przeznaczonych na pokrycie kosztów funkcjonowania ROD w 2020 roku w wysokości odpowiadającej z uchwał walnych zebrań podjętych w 2019 roku. W związku z licznymi wątpliwościami dotyczącymi opłat podnoszonymi w wystąpieniach kierowanych do Krajowego Zarządu PZD przez zarządy ROD Krajowy Zarządy PZD w komunikacie z dnia 24 kwietnia 2020 wyjaśnił, iż zamrożenie stawki dotyczy jedynie opłaty ogrodowej, która wynosiła dla naszego ogrodu 45 gr/m² (bez uwzględnienia partycypacji dla PZD).
Komunikat KR PZD z dnia 24 kwietnia 2020
– w przypadku zmiany wysokości stawek stosowanych przez podmiot świadczących usługi lub dostawę mediów na rzecz działkowca, przy których rozliczeniu pośredniczy ROD, do zmiany stawki stosowanej w rozliczeniach ROD z działkowcem nie stosuje się zasad odnoszących się do zmiany wysokości opłat ogrodowych.
– dokonując z działkowcem rozliczeń z tytułu mediów lub usług świadczonych na rzecz działkowca za pośrednictwem ROD, zarząd ROD obciąża działkowca wg stawek stosowanych przez podmiot zewnętrzny
Znaczna większość Działkowców z naszego Ogrodu uregulowała już opłaty zgodnie ze stawkami na 2020 rok, za co serdecznie dziękujemy. Istnieje jednak nieliczne grono podważające zasadność podwyższenia opłat za media, a dokładnie za śmieci, prawo wodne i energię elektryczną oraz dodatkowy 1 gr/m² wynikający ze wzrostu partycypacji na rzecz PZD z 8 na 9 gr/m².
Poniżej w tabeli przedstawiono pozycje opłat których dotyczy podwyżka w 2020 roku w porównaniu do roku 2019.
Tytuł opłaty | 2019 | 2020 | Zmiana |
---|---|---|---|
Opłata z tytułu wywozu śmieci (na 1 działkę) | 80 PLN | 189 PLN | + 109 PLN |
Opłata wodna (prawo wodne) (na 1 działkę) | 20 PLN | 25 PLN | + 5 PLN |
Opłata ogrodowa (wraz z partycypacją dla PZD) (na 1 m²) | 53 gr (45 gr + 8 gr) | 54 gr (45 gr + 9 gr) | + 1 gr/m² |
W kolejnych akapitach postaramy się szczegółowo rozpisać skąd te opłaty wynikają i dlaczego ich wartość jest taka, a nie inna. Zarząd ROD nie jest zobligowany do wywieszania wszystkich umów z podmiotami zewnętrznymi oraz faktur na tablicy ogłoszeń w gablotach ogrodowych lub/i stronie internetowej. Do sprawowania kontroli pod tym kątem jest umocowana Komisja Rewizyjna działająca w naszym ROD. Zarząd ROD rozumiejąc jednak Państwa wątpliwości i stojąc na straży przepisów i transparentności wykonywanych działań dołoży wszelkich starań, aby osobom zainteresowanym udostępnić do wglądu wymagane dokumenty. Prosimy jednak o wcześniejszy kontakt z Zarządem w tej sprawie.
Wywóz śmieci
Ustawa
Przepisem nadrzędnym nad wszystkimi jest Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r z późniejszymi zmianami (Dz.U. 2019 poz. 2010) (PDF).
Art 6j ust 3d Ustawy
Do rodzinnego ogrodu działkowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 13 grudnia 2013 r. o rodzinnych ogrodach działkowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2176) stosuje się przepis ust. 3
Art 6j ust 3
W przypadku nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników lub worków, przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6k ust. 1 pkt 2
Art 6k ust. 1 pkt 2 Ustawy
Rada gminy, w drodze uchwały ustali stawkę opłaty za pojemnik lub worek o określonej pojemności, przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości
Ustawodawca zatem dla ogrodów działkowych odsyła do regulaminów poszczególnych gmin.
Stawki opłat w Gminie Nowosolna w roku 2020
Nasz Ogród podlega pod Gminę Nowosolna, która to uchwałą nr XVI/96/19 z dnia 26 listopada 2019 (PDF) określiła metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalania stawki opłat. Jako, że teren ogrodów z założenia jest terenem niezamieszkałym, interesuje nas przede wszystkim §2 powyższej uchwały.
§2 uchwały XVI/96/19 Rady Gminy Nowosolna
1. Dla nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne dokonuje się wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, stanowiącej iloczyn zadeklarowanej liczby pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz stawki opłaty za pojemnik i worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych.
2. Ustala się stawkę opłaty za pojemnik przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych w przypadku gdy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny, odpowiednio:
[…]
4) o pojemności 5000 l – w wysokości 246,22 złotych
3. Ustala się stawkę opłaty za worek o pojemności 120 l przeznaczony do zbierania odpadów komunalnych w przypadku gdy odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny w wysokości 16,93 złotych.
W tym miejscu warto także przypomnieć, że segregacja jest obowiązkowa. Zgodnie z §3 uchwały w przypadku jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny, stawka opłaty podwyższonej za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosi dwukrotność stawek z §2 uchwały.
Opłata miesięczna za wywóz śmieci, jaką należy ponieść można zatem wyliczyć z poniższego wzoru, gdzie P i W to odpowiednio ilość pojemników o pojemności 5 m³ i worków o pojemności 120 litrów zadeklarowanych w danym miesiącu.
Niestety nie można dowolnie ustalić sobie ilości P i W. Procedura wyliczania tych parametrów ujęta jest w Uchwale Rady Gminy Nowosolna nr XXXIII/209/17 z dnia 31 marca 2017 roku (PDF).
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Nowosolna
Rozdział 2 niniejszego regulaminu stanowi o rodzaju i minimalnych pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości.
§5 Regulaminu
1. Ustala się, że właściciel nieruchomość, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne oblicza minimalną ilość pojemników o potrzebnej pojemności, w którą musi wyposażyć nieruchomość, jako iloczyn wskaźnika wytwarzanych odpadów, określonego w §6 niniejszego Regulaminu oraz ilości odpowiednio: pracowników, uczniów, dzieci, miejsc konsumpcyjnych, łóżek, budynków letniskowych oraz kwater.
2. W przypadku prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych z nieruchomości, o których mowa w ust. 1, zapewnia się co najmniej jeden worek 0.12 m³ na odpowiednią frakcję odpadów gromadzonych w sposób selektywny na każde 0.24 m³ niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.
§6 Regulaminu
Określa się minimalne dwutygodniowe wskaźniki wytwarzanych niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych:
[…]
6) z rodzinnych ogrodów działkowych oraz z terenów zabudowy letniskowej – 0.04 m³ na każdy budynek letniskowy w okresie sezonu, tj. od 1 kwietnia do 31 października każdego kolejnego roku kalendarzowego.
Wyliczenie opłaty
Stosując zapisy Regulaminu UG Nowosolna minimalna ilość zadeklarowanych na miesiąc śmieci zmieszanych jest zatem równa:
Zaokrąglając, w deklaracji „śmieciowej” powinny się znaleźć minimum 3 pojemniki o pojemności 5 m³ miesięcznie – tyle też (3) jest równa zmienna P we wzorze wyżej. Niestety nie jest to jedyna niewiadoma. Skoro na każde 240 litrów odpadów zmieszanych musi przypadać 1 worek 120 litrowy odpadów segregowanych z każdej z czterech frakcji (szkło, papier, bio, metal). Stawiając jako punkt wyjścia kontener o pojemności 5 m³ można wyliczyć, że minimalna ilość worków zadeklarowana na odpady segregowane powinna być równa w zaokrągleniu 84. Mnożąc tę wartość przez liczbę kontenerów (3) otrzymujemy ostateczną liczbę worków równą 252 sztuki – zmienna W we wzorze powyżej.
Podstawiając do wzoru wartości P i W otrzymujemy następującą wartość miesięczną opłat w PLN za odbiór śmieci w roku 2020 za okres 7 miesięcy od 1 kwietnia do 31 października:
Dzieląc otrzymaną wartość przez liczbę działek otrzymamy wartość opłaty miesięcznej za wywóz śmieci przypadającą na jedną działkę:
Uwzględniając długość sezonu równą 7 miesięcy wartość opłaty rocznej za działkę jaka ostatecznie została podana do publicznej wiadomości jest równa:
Opłata wodna
Punktem wyjścia do stosowania powyższej opłaty jest Uchwała nr 57/2019 Krajowego Zarządu PZD z dnia 27.02.2019 roku ws. zasad ustalania i rozliczania opłaty wodnej w rodzinnych ogrodach działkowych.
Uchwała 57/2019
W naszym ogrodzie “opłata wodna” ma dwie składowe: opłatę wynikającą z poboru energii elektrycznej hydroforni oraz opłatę wynikająca z pozwolenia wodnoprawnego. Z uwagi na fakt, iż poszczególne działki nie są opomiarowane (brak jest indywidualnych podliczników zużycia wody) suma kosztów rozdzielana jest solidarnie pomiędzy wszystkie działki.
§1 ust 1 Uchwały
Opłata wodna ma na celu pokrycie kosztów związanych z poborem lub dostarczaniem wody działkowcom, których działki są podłączone do ogrodowej sieci wodociągowej oraz kosztów związanych z ubytkami wody.
§3 ust 2 Uchwały
Wysokość opłaty wodnej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego, a w przypadku ROD pobierających wodę z własnych ujęć dodatkowo w oparciu o stawki jednostkowe opłat za usługi wodne wskazane we właściwych przepisach powszechnie obowiązujących, z uwzględnieniem nadwyżek i niedoborów.
Ustawa i rozporządzenie
Zgodnie z przepisami Ustawa z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (Dz.U. 2017 poz. 1566) (PDF), opłata za pobór wód składa się z opłaty stałej oraz opłaty zmiennej, uzależnionej od ilości pobranych wód. Wysokość takiej opłaty ustalają Wody Polskie oraz przekazują w formie informacji rocznej podmiotom obowiązanym do ponoszenia opłat za usługi wodne.
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za usługi wodne (Dz.U. 2017 poz. 2502) (PDF) ustala stawkę (tzw. zmienną) dla poboru wód podziemnych niewymagających uzdatniania w wysokości 0.23 PLN/m³.
Biorąc pod uwagę łączne wydobycie wody ze studni głębinowej za rok 2019 równe 22 015 m³ oraz liczbę działek podłączonych do sieci wodociągowej w licznie 187 Zarząd ROD uwzględniając minimalne nadwyżki z lat ubiegłych ustalił opłatę za rok 2020 w kwocie 25 zł/działka.
Partycypacja do PZD
W obecnym roku wzroście uległa także całościowa opłata ogrodowa, jednak jej zwiększenie o 1 gr/m2 wynika z zapisów uchwał wyższego szczebla PZD. Stanowi dokładnie o tym Uchwała nr 3/II/2019 Krajowej Rady PZD z dnia 29.11.2019 ws. określenia zasad partycypacji ROD do PZD w 2020 roku.
§1 Uchwały 3/II/2019
W ramach wewnątrzorganizacyjnych rozliczeń kosztów ponoszonych przez jednostki PZD w 2020 r. w związku z prowadzeniem ROD, zarząd ROD zobowiązany jest przekazać do właściwego terytorialnie okręgowego zarządu PZD, kwotę odpowiadającą iloczynowi kwoty 0,09 zł i liczby m² pod działkami, do których tytuł prawny posiadają działkowcy w danym ROD.
Pingback:Posiedzenie Zarządu ROD 9/2020 - ROD Kopanka