Walne zebranie sprawozdawcze / konferencja delegatów na podstawie § 78 ust. 1 Regulaminu Rodzinnego Ogrodu działkowego, uchwalonego przez KR PZD w dniu 1 października 2015 r., uwzględniając inne przepisy w/w regulaminu oraz obowiązujące w PZD wytyczne zawarte w Uchwale nr 285/2015 Prezydium Krajowej Rady PZD z dnia 5 listopada 2015 r. (w sprawie zasad korzystania z energii elektrycznej w rodzinnych ogrodach działkowych) w celu szczegółowego określenia praw i obowiązków zarządu ROD oraz działkowców , postanawia:
I. Postanowienia wstępne
§ 1
- Podłączenie działki do sieci ogólnoogrodowej oraz korzystanie z energii elektrycznej dostarczonej z tej sieci możliwe jest za zgodą zarządu ROD „Kopanka”
- Podłączenia działki do sieci ogólnoogrodowej może dokonać osoba posiadająca stosowne uprawnienia.
- Rozpoczęcie dostaw energii winno być poprzedzone przeglądem instalacji wykonanej na działce i akceptacją elektryka ogrodowego (ewentualnie powołanej komisji).
- Miejscem dostarczenia energii elektrycznej dla działki jest skrzynka przyłączeniowa rozdzielcza (standardowo jedna na cztery działki) wraz z elektronicznym licznikiem jednofazowym zabezpieczonym wyłącznikiem nadprądowym S-301 C25A.
- Energia elektryczna na działce może być wykorzystywana tylko do celów wynikających z charakteru działki określonego w Ustawie o ROD, Statucie PZD i regulaminie ROD, a w szczególności do zagospodarowania i uprawy działki oraz wypoczynku.
- Wykorzystanie energii do celów innych niż wymienione w ust. 5, a zwłaszcza do celów zarobkowych oraz zaleganie z opłatą za zużytą energię elektryczną lub roczna opłatą energetyczną, stanowi przesłankę do zablokowania przez zarząd ROD „Kopanka” dostaw energii elektrycznej do działki i zastosowania sankcji przewidzianych w Ustawie o ROD oraz przepisach PZD.
- Okres ważności legalizacji pierwotnej liczników elektronicznych energii elektrycznej wynosi 8 lat, zgodnie z rozporządzenie Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych (dz.u. 2019 poz. 759z późn. zm.).
§ 2
- Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej należy do zadań zarządu ROD „Kopanka”
- Wszystkie koszty związane z podłączeniem działki do ogólnoogrodowej sieci elektrycznej ponosi działkowiec.
- Doprowadzenie przyłącza do najbliższej rozdzielni (skrzynki z licznikami) oraz zakup zalegalizowanego elektronicznego licznika energii elektrycznej działkowiec dokonuje we własnym zakresie i na własny koszt.
- Do skrzynki elektrycznej w której zainstalowane są pod-liczniki oraz bezpieczniki dostęp ma tylko elektryk ogrodowy (ewentualnie powołana komisja) lub upoważnione przez zarząd osoby.
- Licznik energii elektrycznej musi odpowiadać wymogom określonym w Zarządzeniu Prezesa Głównego Urzędu Miar w sprawie wprowadzenia przepisów metrologicznych o użytkowych licznikach energii elektrycznej prądu przemiennego (Dziennik Urzędowy Nr 5 z 2000 roku poz. 29).
- Licznik energii elektrycznej musi mieć ważną legalizację.
- Działkowiec zobowiązany jest do zgłoszenia wymiany licznika energii elektrycznej na miesiąc przed upływem ważności legalizacji licznika. Koszt zakupu licznika spoczywają po stronie działkowca.
- Zarząd ROD „Kopanka” nie ma obowiązku zawiadamiania każdego działkowca o upływie okresu legalizacji licznika energii elektrycznej. Nad terminem legalizacji zobowiązany jest czuwać działkowiec.
- Licznik energii elektrycznej który utracił legalizację, jest uszkodzony lub nieprawidłowo działa nie może służyć do pomiaru i odczytu zużytej przez działkowca energii elektrycznej i podlega natychmiastowej wymianie.
II. Rozliczenie zużycia energii elektrycznej
§ 3
- Rozliczanie kosztów energii elektrycznej zużytej przez działkowca następuje według ceny za 1 kWh wynikającej z faktur wystawionych przez zewnętrznego dostawcę energii za dany okres rozliczeniowy.
- Opłaty wnoszone za zużyte ilości (kWh) energii elektrycznej ustalane są na podstawie indywidualnego odczytu stanu wskazań podliczników i wysokości rocznej opłaty energetycznej oraz zaliczkowo wg prognozy zużycia (kWh) za ostatni rok.
- W celu zachowania płynności finansowej Zarząd akonto zużytej energii elektrycznej pobiera od działkowców zaliczki, których wysokość jest wyliczana indywidualnie i jest nie większa od zużycia w roku poprzednim. Lista z wartościami opłat zaliczkowych będzie udostępniona w gablotach ogrodowych i stronie internetowej ROD co roku w terminie do 30 kwietnia z terminem płatności do 31 maja danego roku.
- Odczyty liczników energii elektrycznej dokonywane będą przynajmniej raz w ciągu roku przez upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka” osoby (zespoły co najmniej dwuosobowe).
- Niezwłocznie po przeprowadzeniu odczytów o których mowa w ust. 4 Zarząd ROD „Kopanka” poinformuje działkowców (na stronie internetowej oraz gablotach ogrodowych) o stanach poszczególnych liczników i wyliczonych opłatach związanych ze zużyciem energii elektrycznej z terminem zapłaty nie krótszym niż 30 dni licząc od dnia publikacji rozliczeń.
- Koszty energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty przeznaczonej na funkcjonowanie ogrodu.
- Opłaty stałe wynikające z faktur od dostawcy energii rozliczane będą w opłacie energetycznej.
- Koszty związane z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną od liczników do działek, pokrywane są przez użytkowników danej działki.
- Informację o ilości zużytej energii elektrycznej i wysokości opłaty działkowiec może uzyskać, drogą mailową lub w siedzibie zarządu ROD „Kopanka”.
- Nieuregulowanie w terminie opłaty z tytułu zużycia energii elektrycznej stanowi podstawę do naliczania ustawowych odsetek z tytułu zaległości oraz zablokowania dostaw energii elektrycznej do działki.
- Opóźnienie z uiszczeniem opłaty z tytułu zaliczki, zużytej energii elektrycznej albo opłaty energetycznej ponad 30 dni od wyznaczonego terminu może stanowić podstawę do zablokowania dostaw energii elektrycznej przez zarząd ROD „Kopanka”.
III. Opłata energetyczna
§ 4
- Opłata energetyczna jest to corocznie uchwalana przez walne zebranie, na uzasadniony wniosek zarządu ROD „Kopanka”, opłata przeznaczona jest na pokrycie strat powstających w trakcie przesyłu energii elektrycznej wewnątrz ogrodu (tzw. ubytków energii elektrycznej), opłat stałych oraz innych obciążeń związanych z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną do działek.
- Podstawą obliczania wysokości opłaty energetycznej jest różnica pomiędzy roczną opłatą za dostawę energii przez dostawcę zewnętrznego a środkami wynikającymi z sumowania wszystkich podliczników w ROD „Kopanka”.
- Wysokość opłaty energetycznej ustalana jest na podstawie danych z roku ubiegłego – strat wynikających z różnic pomiędzy wskazaniami licznika głównego, a sumą wskazań wszystkich podliczników do niego podłączonych oraz innych obciążeń związanych z konserwacją i obsługą sieci doprowadzającej energię elektryczną do działek. Dane te są podstawą uzasadnienia wniosku zarządu ROD, o którym mowa w ust. 1.
- Opłatę energetyczną wnoszą wszyscy działkowcy podłączeni do sieci energetycznej.
- Termin opłaty energetycznej ustalany jest przez walne zebranie.
IV. Nadzór i konserwacja sieci energetycznej
§ 5
- Nadzór i konserwacja sieci ogólnoogrodowej i przyłączanie działek do sieci elektrycznej należy do zadań zarządu ROD „Kopanka”, który powierza te zadania osobie (elektrykowi, ew. powołanej komisji energetycznej) posiadającemu do tego uprawnienie wymagane przepisami powszechnie obowiązującymi w tym zakresie.
- Do zadań elektryka należy w szczególności dokonywanie bieżących napraw sieci ogólnoogrodowej, nadzór nad jej stanem technicznym i właściwym oznakowaniem.
- Koszty konserwacji i nadzoru nad siecią ogólnoogrodową oraz energii zużytej na potrzeby ogólnoogrodowe, pokrywane są z opłaty ogrodowej.
§ 6
- Zarząd ROD „Kopanka” może powołać komisję energetyczną i upoważnić ją w szczególności do:
- Sprawdzaniu prawidłowości podłączenia instalacji elektrycznej na działce,
- Współpracy z działkowcami w zakresie związanym z korzystania z energii elektrycznej,
- Rozwiązywania sporów związanych wykorzystywaniem energii elektrycznej,
- Zapobiegania nielegalnemu poborowi energii elektrycznej.
- W przypadku braku powołania komisji energetycznej, jej funkcję pełnią osoby upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka”.
V. Tryb przeprowadzania kontroli
§ 7
- W uzasadnionych przypadkach związanych z koniecznością sprawdzenia prawidłowości podłączeń lub w sytuacji wystąpienia przesłanek świadczących o nieprawidłowościach w korzystaniu z energii elektrycznej przez działkowca, komisja energetyczna lub upoważnione przez zarząd ROD „Kopanka” osoby mogą przeprowadzić kontrolę sieci na działce.
- Kontrola przeprowadzana jest przez komisję energetyczną przy współudziale osoby posiadającej kwalifikacje i uprawnienia do kontroli urządzeń energetycznych (np. elektryk ogrodowy).
- Przedmiotem badania podczas kontroli jest sposób wykorzystywania energii, prawidłowość podłączeń, stan przyłączy i instalacji na działkach oraz funkcjonowanie i stan pod-licznika.
- Działkowiec zostaje powiadomiony o terminie planowanej kontroli na 7 dni przed jej terminem poprzez wysłanie zawiadomienia listem poleconym lub wiadomości na wskazany adres e-mail.
- W trakcie przeprowadzania kontroli powinien być obecny użytkownik działki lub inna wskazana przez niego osoba pełnoletnia.
- Z kontroli, w trakcie której wykryto nieprawidłowości, sporządzany jest protokół podpisywany przez członków komisji energetycznej i użytkownika działki lub reprezentującą go osobę. Protokół przedstawiany jest zarządowi ROD „Kopanka”.
- W przypadku odmowy złożenia podpisu przez osobę lub osoby wymienione w ust. 5 należy zaznaczyć to w protokole z podaniem przyczyny.
- Bezpodstawne uniemożliwienie przez działkowca przeprowadzenia kontroli może być przesłanką do zablokowania dostawy energii elektrycznej do działki.
- W uzasadnionych przypadkach zarząd ROD „Kopanka” może podjąć decyzję o przeprowadzeniu kontroli całości sieci energetycznej na terenie ogrodu. Z przebiegu kontroli sporządza się protokół, w którym zawiera się dokonane ustalenia i ewentualne zalecenia. Podpisany przez członków komisji energetycznej protokół przedkładany jest zarządowi ROD „Kopanka”.
§ 8
- Zarząd ROD „Kopanka” może podjąć decyzję o wyłączeniu dopływu energii elektrycznej do działki w następujących przypadkach:
- Wykorzystywania energii elektrycznej do celów innych niż te wynikające z charakteru działki określonego w ustawie o ROD, statucie PZD i regulaminie.
- Zalegania z opłatą z tytułu zużytej energii elektrycznej albo opłaty energetycznej.
- Bezpodstawnego uniemożliwienia przeprowadzenia kontroli sieci na działce przez działkowca.
- Stwierdzenia pobierania energii elektrycznej poza licznikiem.
- Ingerencji w funkcjonowanie pod-licznika wpływającej na zaniżenie wskazań zużycia energii elektrycznej.
- Naruszenia warunków technicznych instalacji w tym zerwania plomb stanowiących podstawę legalizacji licznika jak i plomb zakładanych przez elektryka ogrodowego.
- Utraty legalizacji licznika energii elektrycznej.
- Decyzję o wyłączeniu dopływu energii elektrycznej do działki zarząd ROD „Kopanka” podejmuje w formie uchwały, którą dostarcza zainteresowanemu działkowcowi.
- Zerwanie lub uszkodzenie w sposób trwały plomby potwierdzającej legalizację licznika energii elektrycznej skutkuje koniecznością jego ponownej legalizacji lub zakupem nowego zalegalizowanego licznika energii elektrycznej.
- Koszty ponownej legalizacji lub zakupu nowego zalegalizowanego licznika energii elektrycznej oraz jego ewentualnego demontażu/montażu ponosi działkowiec.
§ 9
- Użytkownik działki odpowiada za sprawność techniczną całej instalacji od pod-licznika do altany oraz za instalację wewnętrzną. Ponosi wszelkie koszty związane z konserwacją i naprawą tej instalacji.
- Działkowiec nie może ingerować w funkcjonowanie pod-licznika i sieci ogólnoogrodowej. Wszelkie działania w tym zakresie są możliwe za zgodą zarządu.
- Działkowiec ponosi rzeczywiste koszty:
- Ponownego podłączenia energii elektrycznej do działki wyłączonej z winy użytkownika.
- Ponownego zaplombowania pod-licznika rozplombowanego przez użytkownika.
- Likwidacji uszkodzeń spowodowanych przez użytkownika działki.
- Doręczenia wezwania lub uchwały w sprawie wyłączenia energii elektrycznej.
VI. Nielegalny pobór energii elektrycznej
§ 10
- Za nielegalny pobór energii elektrycznej należy uznać w szczególności:
- Podłączenie się do sieci energetycznej z pominięciem pod-licznika.
- Ingerencje w funkcjonowanie pod-licznika, która wpływa na wskazania ilości zużycia energii.
- Stwierdzenie nielegalnego poboru energii elektrycznej skutkuje natychmiastowym odcięciem dopływu energii elektrycznej.
- Ponowne podłączenie do sieci ogólnoogrodowej będzie możliwe po usunięciu przyczyn odcięcia prądu pokrycia kosztów faktycznego zużycia energii elektrycznej.
VII. Czasowe wyłączenie energii elektrycznej
§ 11
- Sieć energetyczna w ROD „Kopanka” jest włączona przez cały rok.
- W uzasadnionych przypadkach, w szczególności związanych ze złym stanem technicznym sieci, niemożliwością zapobieżenia kradzieżom prądu, bezpieczeństwem ogrodu, zarząd ROD może podjąć decyzję o czasowym wyłączeniu energii elektrycznej w ogrodzie w okresie jesienno – zimowym. Uchwała w tej sprawie powinna być szczegółowo uzasadniona.
VIII. Postanowienia końcowe
§ 12
- Sprawy nie objęte niniejszym regulaminem – zarząd ustali w oddzielnym trybie jako obowiązujące
- Nieprzestrzeganie powyższej instrukcji spowoduje zastosowanie przez zarząd kar regulaminowych do wypowiedzenia umowy dzierżawnej włącznie, oraz może spowodować odcięcie energii elektrycznej do działki.
- Interpretacja niniejszej instrukcji należy wyłącznie do zarządu ROD „Kopanka” i nie może być sprzeczna z obowiązującymi w PZD przepisami.
- Tracą moc wszystkie inne przepisy wydane wcześniej w powyższej sprawie.
- Regulamin został przyjęty Uchwałą nr 19/2021 Walnego Zebrania ROD „Kopanka” z dnia 24 lipca 2021 r. i wchodzi w życie z dniem uchwalenia